Partner worden

Geschiedenis

De historie

Mariska Wagner en Jan-Dirk Costeris zijn de oprichters van Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen Drechtsteden.

  • Jan-Dirk Costeris start als projectleider van het Sociaal Programma Crabbehof.

  • Mariska Wagner versterkt het team. Dit is het begin van een langdurige samenwerking tussen Jan-Dirk en Mariska, geworteld in het wijkgerichte werk, met een focus op Dordrecht-West. 

    In de wijk zetten zij veel projecten op, experimenteren met verschillende aanpakken, organiseren evenementen en spreken vele (vaak kwetsbare) bewoners. Zij ervaren hoe hardnekkig problemen kunnen zijn en hoe de leefwereld en systeemwereld onbedoeld kunnen botsen. 

    De wens groeit om deze werelden dichter bij elkaar te brengen. 

  • De Sociale Programma’s in Dordrecht-West worden afgerond. Als Initiatiefteam gaan Jan-Dirk en Mariska in opdracht van de gemeente Dordrecht verder. Niet het ondersteunen van de meest kwetsbare bewoners staat centraal, maar het versterken van krachtige bewoners die zich inzetten voor maatschappelijke initiatieven. Het idee is simpel: hoe sterker deze organisaties zijn, hoe meer impact ze kunnen maken. Als zelfredzaamheid niet werkt, wordt ingezet op samenredzaamheid. Dit was noodzakelijk in een tijd waarin de overheid en beleidsmakers de participatiesamenleving, het woord van het jaar 2013, omarmden.

  • Na het aflopen van de opdracht starten Mariska en Jan-Dirk DURF, een bureau dat werkt aan maatschappelijke projecten in opdracht van gemeenten, woningcorporaties en vastgoedontwikkelaars. 

    Hoewel de opdracht is afgerond, blijven Jan-Dirk en Mariska geloven in de kracht en noodzaak van het netwerk dat ze hebben opgebouwd. Naast hun opdrachten onderhouden ze contacten met initiatieven en zoeken ze naar versterking, vooral vanuit maatschappelijk betrokken bedrijven. 

  • Het idee om het netwerk en de impact ervan te versterken door maatschappelijke betrokkenheid van het lokale bedrijfsleven wordt verder uitgewerkt. Niet door te vragen om geld, maar door het inzetten van expertise, handen, materialen, faciliteiten en netwerken die bedrijven beschikbaar stellen. 

    Wanneer blijkt dat bedrijven enthousiast zijn, wordt in september 2017 Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen in Dordrecht (nu Drechtsteden) opgericht. Vanaf het begin bestaat het bestuur uit vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, onderwijs, banken en het ziekenhuis. 

    Het belangrijkste doel van de stichting is het ondersteunen en versterken van maatschappelijke initiatieven door gebruik te maken van de maatschappelijke betrokkenheid van het lokale bedrijfsleven. 

    In 2017 organiseert de stichting de eerste editie van Beursvloer Dordrecht, een evenement dat direct een groot succes is. Dit legt een stevige basis voor samenwerking tussen bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. 

  • Tijdens de coronacrisis kwamen de activiteiten van de stichting grotendeels stil te liggen. Maar niets doen in een tijd van crisis is niets voor Mariska en Jan-Dirk. Met behulp van het bedrijfsleven, maatschappelijke initiatieven en vele vrijwilligers kookten zij tien weken lang 1.200 maaltijden per week, die aan huis werden bezorgd bij kwetsbare mensen. Gedurende de coronapandemie heeft de stichting zowel kleine als grote acties opgezet.

  • De stichting krijgt het steeds drukker. Deborah Keijzer en Selma Steenhuisen maken van de tweemansformatie een team, zodat meer projecten kunnen worden opgepakt en ontwikkeld. Het wordt steeds duidelijker dat bedrijven niet alleen maatschappelijke initiatieven willen versterken, maar ook breder willen ondernemen met impact. 

    Hieruit ontstaat het idee om de maatschappelijke agenda van de gemeente en het bedrijfsleven beter op elkaar af te stemmen, om gezamenlijke vraagstukken effectief aan te pakken. Dit leidt tot het ‘Actieprogramma Ondernemen met Impact Drechtsteden’, dat in samenwerking met de gemeente Dordrecht, WerkgeversServicepunt Baanbrekend Drechtsteden, de Dordrechtse Ondernemersvereniging (DOV) en Werkgevers Drechtsteden (WD) tot stand komt. 

    De kern van dit programma is: samenwerken aan maatschappelijke uitdagingen met de Drechtse Doelen als leidraad. Het programma stimuleert en maakt lokale impact mogelijk. 

  • Het Label Ondernemen met Impact Drechtsteden wordt gelanceerd. 

    Bedrijven krijgen hiermee de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen op het gebied van lokaal ondernemen met impact. Samen maken zij de Drechtsteden sterker, socialer en duurzamer. Hierbij ligt de focus op thema’s als goed werkgeverschap, verduurzaming, betrokkenheid bij lokale maatschappelijke vraagstukken en het versterken van maatschappelijke initiatieven. 

    Dit jaar sluiten de eerste 40 bedrijven zich aan als partner van de stichting. 

  • Ook andere gemeenten in de Drechtsteden willen werk maken van ondernemen met impact. Daarom wordt het team uitgebreid met Marileen Bouman. De komende jaren bouwt de stichting aan meer impactnetwerken om de lokale samenleving te versterken, te beginnen in Zwijndrecht en Sliedrecht.